Zullen internauten de restaurants in de Michelingids kunnen beoordelen?

11 février 2012

Dit is blijkbaar inderdaad wat de rode gids in petto heeft .
Tot vandaag wist niemand welke criteria Michelin hanteerde voor zijn beoordelingen, en als restaurants een of andere ster verloren, dan leidde dit vaak tot hevige polemieken.
Vaak ook stelde men zich vragen bij de oplage van de Michelingidsen, en ook de impact van die oplage op een quotering riep vragen op. De verkoop van de gidsen kalfde jaar na jaar af (het gerucht ging dat er jaarlijks minder dan 10.000 over de toonbank gingen), en daarom maakt Michelin nu een bocht van 180 graden. De geheimdoenerij moet er volledig aan geloven, alles wordt openbaar via kritieken op het internet, open en bloot.
Door over te stappen op een elektronische uitgave via zoekmotor, zal het bedrijf van de beroemde autoband dus een internetsite lanceren.
De site wordt betalend en alle restaurants kunnen meedoen (jawel, allemaal…), met een content op maat. Twee gegevens waar we niet naast kunnen kijken. Ook restaurants die niet in de papieren gids zijn opgenomen zouden kunnen meedoen en internauten zouden hun mening kunnen geven over de restaurants door commentaar achter te laten.
Om over het project te brainstormen, bracht Jean-Dominique Senard (medezaakvoerder van de groep Michelin), enkele weken geleden in Parijs enkele topspecialisten in gastronomie samen. Het minst wat je kan zeggen, is dat het debat op gang is gekomen. Alain Ducasse, Dominique Loiseau, Marc Haeberlin, Anne-Sophie Pic en Joël Robuchon, onder anderen, hebben zich sceptisch uitgelaten, en dat is nog zacht uitgedrukt… Meer informatie hierover vindt u via deze link.