Waarom Sergio Herman stopt met Oud Sluis

15 juin 2013

Bron : Vierbordjes.

Het typeert Sergio Herman dat hij het nieuws om te stoppen met Oud Sluis op zijn eigen website laat verschijnen onder de vorm van een kant-en-klaar interview. In public relations en de omgang met media is hij op en top een chef van de 21ste eeuw: hij weet hoe het werkt en hoe het moet. Als geen ander heeft hij begrepen dat het lang niet meer alleen om zijn keuken draait, maar om de totaalbeleving rond het merk Sergio Herman. En net zoals hij in zijn keuken altijd naar de totale controle en perfectie streefde, zo doet hij dat ook in zijn communicatie: het moet « af » zijn.

Kijk naar zijn boeken en zijn website, de kleding van zijn zaalmedewerkers, het interieur van zijn restaurants, de presentatie van zijn gerechten. Herman is zich zeer bewust van het belang van uitstraling en vormgeving. De smaakzin telt natuurlijk, maar het zicht ook. Net zoals het gehoor: Herman was een van de eerste chefs die eigentijdse muziek durfde te injecteren in een driesterrenzaak. En zich te laten tatoeëren. Hij bracht ook een kookboek voor studenten uit onder de titel « Pimp your f**king kotfood! » Sergio Herman wilde niet oud worden en voorbijgestreefd raken. Zijn huidige beslissing kadert helemaal in die visie op zijn werk en zijn leven.

Hoe raar het ook mag klinken voor een driesterrenzaak met zo’n internationale reputatie: Oud Sluis is te klein geworden voor hem. Hij gaat de weg op van andere topchefs, vooral uit Frankrijk en de Verenigde Staten, die – om het in marketingtermen te zeggen – aan « brand stretching » doen: ze zetten hun naam in voor andere projecten dan dat ene restaurant, sturen het mee aan, maar doen zelf het operationele werk niet meer. Op die manier kunnen ze uit hun talent en bekendheid méér halen: meer plezier en voldoening, meer inkomsten. Je zou wel gek zijn om het niet te doen. Maar je moet het ook kunnen, natuurlijk. En Herman kan het. Hij was er trouwens al een tijd mee bezig, hij bereidde zijn toekomst voor. Hij lanceerde Pure-C en binnenkort La Chapelle, werkt samen met tv-zenders en printmedia, creëert thuismaaltijden (onder meer voor Delhaize), werd aandeelhouder van een culinaire uitgeverij, zette zijn schouders onder marketingcampagnes van andere merken (Cacao Barry, Johnnie Walker, Demeyere kookgerei …), ontwikkelde producten met bedrijven en ontwerpers (een koksvest, een keuken, een mes, een culinaire olie …), verkoopt producten via zijn eigen webshop.

Lees meer hier.