Pekel en rode peper worden de volgende voedingstendenzen

27 septembre 2011

De trendwatchers van de Britse Leatherhead stelden in hun studie « Global Food Additives Market » de nieuwe tendenzen voor 2012 voor. Als die voorspellingen uitkomen, dan zullen we vallen voor zeer uitgesproken smaken zoals pekel, rijst met azijn, venkel en saus met pili pili.

Producten die in deze nieuwe trend passen, zullen volgens de voorspellingen van Leatherhead het aanbod van zoute producten in de warenhuizen aanvullen, met name bij de tussendoortjes en bereide gerechten om op te warmen.

Sterke smaken zoals gember, peper en Spaanse peper zullen ook bij het snoepgoed opduiken, en dat is een gevolg van de smaakevolutie bij de klanten. Chocolade met rode peper of gember gaat u bijvoorbeeld niet meer enkel in de gespecialiseerde handel vinden tussen de artisanale producten, ook de grote supermarktketens zullen ze in hun aanbod opnemen.

Producten op basis van plantenextracten zoals lavendel, oranjebloesem en rozen bekoren volgens de studie steeds meer verbruikers en de consumptie van groene thee zit nog steeds in de lift.

De onderzoekers merken dat verbruikers steeds vaker streekproducten gaan verkiezen, zoals cajunkruiden in het zuiden van de Verenigde Staten, zeevruchten aan de oostkust van het land, wasabi in Japan en Worcestershiresaus in het Verenigd Koninkrijk.

Chocolade met rode peper wordt gemeengoed, maar verder veranderen de voorkeuren van verbruikers wat snoepgoed betreft weinig : aardbei blijft het meest gesmaakte parfum omwille van haar positieve effecten, aldus FoodNavigator.

Andere interessante ontdekking : gojibessen, die in de media naar voor werden geschoven als het nieuwe « superfruit », konden het verwachte succes niet helemaal waarmaken.